KASTEEN SAKRAMENTTI
Johdanto
Kaste on kautta aikojen ollut kova kiistakapula kristittyjen keskuudessa.
Alkuperäistarkoitustaan vasten se on pikemminkin jakanut kuin yhdistänyt
kristittyjä toisiinsa. Tästä tarkoituksesta Paavali puhuu Galatalaiskirjeen luvussa
3 jakeissa 27-28: "Kaikki te, jotka olette Kristukseen kastettuja, olette
pukeutuneet Kristukseen. Tässä ei ole juutalaista eikä kreikkalaista, ei orjaa
eikä vapaata, ei miestä eikä naista, sillä Kristuksessa Jeesuksessa te kaikki
olette yksi." Näkemyserot ovat kyllä huomattavia ja niistä on tärkeä
keskustella, mutta ne eivät saisi sokaista meitä sille tosiasialle, että kaikki
me olemme yhtä lailla osallisia Kristuksesta ja Hänen lupauksistansa.
Kasteeseen liittyen on monia ongelmakohtia. Tärkeimmät niistä voidaan
karkeasti jakaa kolmeen osaan. Ensimmäinen liittyy kasteen merkitykseen, toinen
kasteen vastaanottajiin ja kolmas kasteen toimitukseen (upotuskaste, valelu vai
pirskoittelu, kenen toimittama kaste on validi jne.). Tässä kirjoituksessa keskityn
näistä ainoastaan kahteen ensimmäiseen.
Kolme vallitsevaa kasteen merkitystä
Katolilainen ja luterilainen ymmärrys liittää kasteen syntien
anteeksiantamukseen ja uudestisyntymiseen. Kaste välittää ihmiselle kaikki
Kristuksessa olevat siunaukset ja tekee ihmisestä Jumalan valtakunnan jäsenen.
Tukea tälle näkemykselle löytyy niistä raamatunkohdista, jotka sanovat kasteen
yhdistävän ihmisen osalliseksi Kristuksesta ja Hänen lunastustyöstänsä.
Zwingliläinen (kiisteltävissä uskoiko Zwingli näin) ja baptistinen
(kaikki baptistit eivät usko näin, kuten esim. reformoidut baptistit) käsitys kasteesta on
pelkästään symbolinen. Se ei välitä ihmiselle uudestisyntymistä eikä syntien
anteeksiantoa. Nämä asiat tulevat ihmisen omaksi yksin uskosta. Tämä usko ei
ole lainkaan riippuvainen ulkonaisista materiaalisista merkeistä.
Raamatunkohdat, jotka sanovat kasteen yhdistävän ihmisen osaksi Kristusta ja
Hänen lunastustyönsä etuja, puhuvat vain siitä, mitä kaste symboloi kristityn
saaneen yksin uskon kautta. Tukea tälle näkemykselle löytyy Raamatun
yksiselitteisistä lausumista siitä, että ihminen pelastuu ja vanhurskautuu
yksin uskon kautta.
Reformoitu näkemys edustaa välimuotoa kahdesta edellä mainitusta
kastekäsityksestä. Reformoiduille kaste on symbolinen toimitus, joka samalla
toimii armon välikappaleena kristityn elämässä. Se on siis sekä merkki
(symboli) että sinetti (armon välikappale), reformoitua kielenkäyttöä lainaten.
Osittain tämä erottelu "merkin" ja "sinetin" välillä on
hieman epäselvä. Onhan "sinetti" eräänlainen "merkki" ja
siinä mielessä nämä termit ovat osittain päällekkäisiä. Merkki kuitenkin
painottaa kasteen merkitystä ulkonaisena symbolina ja representaationa, minkä
tehtävänä on kuvastaa ihmisen osallisuutta Kristuksesta ja Hänen lunastustyönsä
hyödyistä. Merkkinä reformoitu ymmärrys kasteesta on hyvin samanlainen kuin
baptistinen. Se saattaa kuitenkin voimakkaamin painottaa kasteen roolia
liittymisriittinä seurakuntaan; se ei siis yhdistä ainoastaan nimellisesti
Kristukseen, vaan myös Hänen ruumiiseensa. Sinetti taas painottaa kasteen
roolia vahvistaa ja vakuuttaa Jeesuksen lunastustyön etujen todellisuus uskovan
omalle sielulle (baptististinen näkemys usein unohtaa tämän aspektin
kasteesta). Vastoin katolilaista ja luterilaista näkemystä kaste ei vahvista
näitä siunauksia uskovalle minkään itsenäisen voimansa kautta, mikä tapahtuisi
uskosta riippumatta. Kaste on Herran asettama armon välikappale, jonka
yhteydessä Pyhä Henki vahvistaa meidän uskoamme Kristukseen ja jonka symbolien
tulisi toimia kiintopisteinä uskollemme Kristusta kohtaan. Kaste ei suoraan tee
meistä osallisia Kristuksesta ja Hänen lunastustyöstänsä. Epäsuoraan se kyllä
tekee tämän, kun se vahvistaa uskoamme Kristukseen ja kun uskomme operoi
kasteen symbolien kautta. Joka päivä meidän pitäisi muistuttaa itseämme
osallisuudestamme Kristukseen ja vakuuttaa itseämme tästä todellisuudesta
kasteen sakramentin kautta. Se ei ole vain jokin kertaluonteinen riitti, jolla
sen jälkeen ei ole enää mitään roolia kristityn elämässä. Kaste on armon
välikappale. Raamatunkohdat, jotka liittävät kasteen ja ihmisen osallistumisen
Kristuksesta, ovat totta siinä mielessä, että kaste on sekä merkki että
sinetti.
Geneven katekismus mielestäni selittää hyvin reformoidun kasteymmärryksen.
Sen mukaan meillä ei olisi mitään tarvetta kasteelle mikäli meillä olisi
täydellinen usko. Kasteen ainoa funktio on toimia vahvistuksena ja
kiintopisteenä heikolle uskollemme, joka ei ainoastaan tarvitse informatiivista
ja abstraktia opetusta Jumalan lupauksista, vaan myös konkreettisia muistutuksia
niistä niissä pyhissä toimituksissa, joissa Pyhä Henki erityisellä tavalla
vaikuttaa. Kaste ei ole pelastuksen kannalta välttämätön, sillä Kristuksen
lunastustyön edut tulevat osaksemme ainoastaan uskon kautta (vastoin katolisia
ja luterilaisia). Mutta ilman kastetta ja muita armon välikappaleita on
vaarana, että uskomme heikentyy ja lopulta sammuu (vastoin baptisteja).
Kasteen vastaanottajat
Toinen merkittävä kysymys
kasteeseen liittyen koskettaa sen vastaanottajia. Uskovien kastetta
(credobaptism) kannattavat ajattelevat, että kaste tulisi toimittaa ainoastaan
niille, jotka ovat henkilökohtaisesti tunnustaneet Jeesuksen Kristuksen
Herrakseen ja Vapahtajakseen. Lapsikastetta (paedobaptism) puoltavat taas
näkevät sen kuuluvan sekä uskoville että heidän lapsillensa. Millä perusteilla
näitä näkemyksiä on puollettu ja kumpi niistä on vakaammalla pohjalla?
Tarkastelen molempia kantoja kolmesta näkökulmasta käsin: (1) Mitkä Raamatun käskyt velvoittavat Uuden testamentin aikaisia kristittyjä? (2) Raamatun
esimerkit kasteesta; (3) Vanhan ja uuden liiton välinen suhde.
Ensin käyn läpi uskovien kastetta kannattavien perusteluja näihin
kysymyksiin. (1) Uusi testamentti ei ikinä käske meitä kastamaan vauvoja. Ainoa
selkeä käsky on kohdistettu aikuisille ja oman uskontunnustuksensa tehneille
yksilöille. Uuden liiton aikaisille uskoville pätevät ainoastaan ne käskyt
Raamatussa, jotka on toistettu tai sanottu Uudessa testamentissa. Vanhalla
testamentilla ei voida uskovien velvoitteita ilman Uuden testamentin
vahvistusta.
(2) Uuden testamentin esimerkit kasteista seuraavat aina ihmisen
uskoontuloa. Raamattu jopa eksplisiittisesti puoltaa tätä järjestystä
sanoessaan, että "joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu". Vauvojen kastaminen laittaisi Raamatun asettaman järjestyksen
päälaelleen. Emmehän me uskosta osattomia aikuisiakaan kasta ennen kuin he ovat
tunnustaneet uskonsa. Miksi järjestys olisi vauvojen kohdalla eri ilman mitään
erillistä lausuntoa tästä?
(3)
Vanhassa liitossa pelastus kulki eteenpäin ympärileikattujen etnisten
israelilaisten keskuudessa ilman uskon vaatimusta. Tämä proto-seurakunta
sisälsi sekä todellisesti pelastuneita että niitä, jotka eivät olleet todella
pelastuneita. Uusi liitto on tuonut erilaisen järjestelmän ja taloudenhoidon
Jumalan valtakunnassa. Uuden liiton aikainen seurakunta koostuu yksinomaan
niistä kastetuista uskovista, jotka
tuntevat Herran, ovat uudestisyntyneet ja saaneet syntinsä anteeksi
(Heprealaiskirje 8). Aikaisemmin koko Israel sai kuulua Jumalan liittoon, mutta
nyt on jäljellä vain jäännös Israelista ja tämä jäännös on pelastuneista
koostuva seurakunta. On totta, että jokainen seurakuntaan kuuluva ei
tosiasiassa ole pelastunut. Mutta tämä johtuu ainoastaan siitä, että me emme
osaa täydellä varmuudella sanoa kenen ihmisen uskontunnustus on aito ja kenen
ei. Jos pystyisimme tähän, niin seurakunta sisältäisi vain niitä, jotka ovat
tulleet Kristuksesta ja Hänen lunastustyöstänsä osallisiksi.
Seuraavaksi
käyn läpi reformoitujen vastauksia. (1) Uusi testamentti ei missään kiellä
meitä kastamasta lapsiamme. Ensisilmäyksellä tämmöinen argumentti
hiljaisuudesta vaikuttaa naurettavalta. Eikö positiivisen väittämän tekijällä
ole todistustaakka eikä päinvastoin? Kun Uudesta testamentista puhutaan niin
tämä riippuu täysin siitä, millä kannalla on suurempi suosio. Jos kaikki Uuden
testamentin aikaiset juutalaiset olettivat ja pitivät itsestäänselvyytenä, että
heidän lapsensa ovat yhtälailla liittokansan jäseniä ja että heillekin kuuluu
liittokansaan kuuluvien jäsenten merkki, niin silloin minusta todistustaakka on
niillä, jotka väittävät Paavalin vastustaneen tätä universaalia Vanhan
testamentin ennakkokäsitystä.
Tätä
kysymystä voidaan myös tarkastella siitä näkökulmasta, että miten apostolit
itse päätyivät joidenkin Vanhan liiton aikaisten lakien ja säädösten
lakkautumisen kannalle ja miten he argumentoivat sen puolesta. Päättelivätkö he
esimerkiksi, että koska Jeesus ei kieltänyt epäpuhtaiden ruokien syömistä, niin
nyt se on sitten ihan hyväksyttävä asia? Eivät. Pietari itse vakuuttui tästä
vasta sitten kun hän sai näyn, jossa hänen eteensä pantiin epäpuhtaita ruokia
ja käskettiin syömään niitä (saman puhdistamisen Jeesus tosin julisti jo
maanpäällisen elämänsä aikana opetuslapsilleen). Miten apostolit perustelivat
muille uskoville, ettei eläimiä tulisi enää uhrata? He eivät vedonneet Uuden
liiton hiljaisuuteen, vaan positiiviseen väittämään, jonka mukaan ne ovat
lakkautuneet. Eläinuhrit eivät ole enää voimassa, koska ne olivat esikuvia
Kristuksesta ja Hänen sovitustyöstänsä ja näin ollen saaneet täyttymyksensä
Hänessä. Uskovien lasten kuuluminen liittoyhteisöön menee ajassa taaksepäin
vieläkin pidemmälle kuin nämä muut säädökset. Miten apostolit tai muut
kristityt olisivat pystyneet päätellä tämän järjestyksen lakkautuneen ilman minkäänlaista
eksplisiittistä mainintaa siitä, että nyt siihen on tullut muutos? Hiljaisuus
ei ole tyydyttävä vastaus.
Sen
lisäksi, mielestäni periaate siitä, että vain Uuden testamentin vahvistamat
lain käskyt ja säädökset ovat voimassa, on hyvin kyseenalainen jo itsessään.
Uusi testamentti kyllä puhuu tietyssä mielessä joidenkin Vanhan testamentin
käskyjen ja säädösten lakkautumisen puolesta. Mutta näissäkin kohdissa Uuden
testamentin kirjoittajat antavat ymmärtää, että ne ovat jossain mielessä vielä
paikkansapitäviä. Vanhaa testamenttia lukiessa tulisi aina lähteä liikkeelle
siitä, että kaikki sen käskyt ja säädökset ovat täysin voimassaolevia tänäkin
päivänä vaikka se, miten me niitä noudatamme ja millä tavoin ne ovat tänä
päivänä voimassa voi näyttää erilaiselta Kristuksen tulon myötä. Paavalilta
löytyy perustelu kaikkiin opetuksiinsa Vanhasta testamentista. Uusi testamentti
ei ole mitään muuta kuin Vanhan testamentin todellinen avautuminen Kristuksen
sovitustyön valossa.
(2)
Raamatussa on kaksi eri järjestystä, joiden mukaan liittoyhteisön
jäsenyysmerkki voidaan ottaa omakseen suhteessa uskoontuloon. Joskus se
tapahtuu ennen sitä ja joskus sen jälkeen. Yleinen väärinkäsitys asiasta on se,
että usko toimisi ainakin aikuisten kohdalla kriteerinä kasteen saamiselle.
Usko ei voi olla kriteeri sen takia, ettemme pysty olemaan absoluuttisen
varmoja kenenkään toisen uskontilasta. Kriteerinä toimii pikemminkin tunnustus
uskosta. Joskus tämä tunnustus on paikkansapitävä, joskus ei. Sitä emme voi
eikä meidän tarvitse tietää. Aikuisten kohdalla monet saattavat saada kasteen
tunnustuksensa pohjalta ja sitten myöhemmin he tajuavat etteivät he silloin
olleet oikeasti uskossa. He, jotka pitävät uskoontuloa kriteerinä kasteelle,
ovat saattaneet ottaa kasteen useaan otteeseen sen takia, etteivät olleet
varmoja uskonsa aitoudesta kasteen toimitushetkenä. Kriteerinä aikuisten
kohdalla ei kuitenkaan ole usko vaan sen tunnustus. Jos seurakunta myöhemmin
havaitsee jonkun tekemän tunnustuksen valheelliseksi ja päättää erottaa kyseisen
henkilön yhteydestään, niin ei Uusi testamentti kehota tekemään mitään muuta
kuin antamaan anteeksi ja ottamaan takaisin yhteyteen ne, jotka myöhemmin
tulevat parannukseen. Usko ensin ja kaste toisena ei ole mikään absoluuttinen
järjestys, joka voisi millään lailla toimia perusteluna lapsikasteen
hylkäämiselle. Tämä järjestys on useimmissa Uuden testamentin kohdissa mainittu
vain sen takia, että se käsittelee ensimmäisen sukupolven kristittyjä.
Raamatusta
ei kuitenkaan puutu tapauksia, joissa kaste edeltää ihmisen uskontunnustusta.
Niin sanotut perhekuntakasteet ovat hyvä esimerkki tästä. Uskovien kasteen
kannattajat vastaavat näihin perhekuntakasteisiin kahdella tavalla. Joko ne
eivät sisältäneet vauvoja tai sitten ne puhuvat vain kasteesta, jonka suurin
osa perhekunnasta otti itsellensä (ts. se että perhekunta kastettiin ei
välttämättä edellytä että jokaikinen perhekuntaan kuuluva kastettiin). On
mahdotonta todistaa absoluuttisesti suuntaan tai toiseen, mutta juutalaisen
ennakkokäsityksen mukaan nämä perhekuntakasteet tulisi tulkita lapsikasteen
näkökulmasta käsin. Vaikka perhekunnissa ei olisi ollut lainkaan vauvoja, silti
nämä tapaukset heijastavat kollektiivisia kääntymyskokemuksia, joissa jokaisen
yksilön kääntymystä ei mitenkään arvioitu eikä odotettu tapahtuvan omasta
vapaasta tahdosta. Perhekunnat kääntyivät koska heidät määrättiin siihen.
Muitakin
esimerkkejä vauvoille annetuista kasteista löytyy Raamatusta. Yksi merkittävä
niistä on Vanhan testamentin esikuvalliset kastetoimitukset. Pietarin kirjeessä
puhutaan siitä, kuinka Nooan aikainen tulva oli tietynlainen kaste, josta sekä
Nooa että hänen jälkeläisensä olivat osallisia. 1. Korinttilaiskirjeen 10.
luvussa puhutaan siitä, kuinka koko Israel kastettiin Moosekseen meressä ja
pilvessä, joka seurasi heitä. Nämä typologiset kasteet ovat kiistattomia
esimerkkejä vauvoille toimitetuista kasteista.
Yksi
esimerkki löytyy ympärileikkauksesta. Uskovien kasteen kannattajat yleensä
kieltävät ympärileikkauksen ja kasteen välisen yhteyden. Niiden välinen ero ei
kuitenkaan piile missään muussa kuin ulkonaisissa seikoissa ja siinä mihin
Jumalan kansan pelastushistorialliseen vaiheeseen ne sijoittuivat ja vihkivät
ihmisen. Ympärileikkauksesta sanotaan sen olevan merkki ja sinetti sekä
uudestisyntymisestä (Room. 2, Mooses,...) että vanhurskauttamisesta (Room. 4).
Jos kasteen ja ympärileikkauksen määrittelee pelkästään merkiksi ja sinetiksi
uudestistynymisestä ja anteeksiannosta, niin silloin voidaan sanoa, että
melkein kaikki Vanhan testamentin aikaiset ympärileikkaukset olivat tietyssä
mielessä myös kastetoimituksia.
(3)
Heprealaiskirjeen 8. luvun puhe uuden liiton aikaan siirtymisestä ei millään
tavoin kumoa Vanhan testamentin periaatetta lasten kuulumisesta liittoon. Uusi
liitto kyllä sisältää anteeksiannon ja uudestisyntymisen tavalla, jolla vanha
liitto ei sitä tehnyt. Jeesuksen sovitus ja sen edut eivät ole vain kaukainen
lupaus tulevaisuudessa, vaan niistä nauttiminen perustuu Hänen jo
suorittamaansa lunastustyöhön. Nyt Herran vapaa lähestyminen ja jokaisen
uskovan pappeus ovat tulleet todellisemmiksi kuin minään pelastushistorian
aikakautena. Näistäkin siunauksista pystyttiin nauttimaan jo Vanhan testamentin
aikana. Kuka meistä epäilee Vanhan testamentin pyhien nauttineen syntien
anteeksiannosta, uudestisyntymisestä ja pappeudesta (oikeudesta lähestyä ja
palvoa Jumalaa). Näitä ei voi kiistää. Tekstikatkelma ei oikeuta Jumalan liiton
lupausten ja merkkien rajoittamista missään määrin. Itse asiassa, koko tekstin
henki ja sävy osoittaa täysin päinvastaiseen suuntaan. Jae 11 sanoo, että
"kaikki tuntevat minut [Herran], pienimmästä suurimpaan", mikä puhuu
siitä, kuinka tämä Herran lupaus ja siunaus tulee vieläkin ylenpalttisemmin
vuodatetuksi kaikille Jumalan liittokansaan kuuluville. Ei ole enää juutalaista
ja pakanaa, pappia ja maallikkoa, miestä ja naista, lasta ja aikuista, vaan
kaikki ovat yhtä Jeesuksessa Kristuksessa (yhtä lähellä Jumalaa).
On totta,
että uuden liiton liiton lupauksista ja siunauksista pääsevät nauttimaan vain
ne, jotka lopulta ottavat vastaan Kristuksen sovitustyön uskon kautta. Tämä ei
kuitenkaan määritä ketä siihen liittoon kuuluu, eikä sitä miten tämä liitto
ilmenee näkyvästi maan päällä. Liiton lupaukset tulisi julista uskovien ja
heidän lastensa kohdalle sekä Sanan että sakramenttien kautta. On totta, että
monet lapset pääsevät osallisiksi näistä lupauksista vasta myöhemmin elämänsä
aikana ja jotkut eivät lainkaan. Tämä ei kuitenkaan ole millään tavoin
ristiriidassa sen kanssa, että nämä lupaukset julistetaan lapsille. Vanha testamentti
on täynnä Jumalan antamia lupauksia, joista Israelin kansa vasta myöhemmin
pääsi osalliseksi ja joiden nauttimisesta moni jäi vaille epäuskonsa takia.
Lupaus maasta ja maan menettäminen pakkosiirtolaisuuden muodossa on hyvä
esimerkki tästä periaatteesta.
Sekä
Vanhassa että Uudessa testamentissa Jumalan kansa/liittoyhteisö koostui sekä
pelastetuista että niistä, jotka eivät olleet sitä. Jäännös-periaate on ollut
voimassa Vanhan testamentin ajoista alkaen. Roomalaiskirje 11:4-5 sanoo: “Mutta mitä sanoo hänelle
Jumalan vastaus? "Minä olen jättänyt itselleni seitsemäntuhatta miestä,
jotka eivät ole notkistaneet polvea Baalille. Samoin on nyt tänäkin aikana
olemassa jäännös armon valinnan mukaan.”
Lopetus
Reformoitu herätysliike ei
missään nimessä ollut aikansa vanki. Siihen kuuluvat olivat perinpohjaisesti
pohtineet sekä kasteen merkitystä että sen vastaanottajia. Nykyajan argumentit
eri kanteilta olivat heille hyvin tuttuja. He eivät valinneet kantaansa
hätiköiden miellyttääksensä ketään, vaan sen takia, että se oli heidän
mielestänsä parhaiten perusteltu. Toivon, että eri tavalla ajattelevat veljet
ja siskot Kristuksessa voisivat tämän kirjoituksen kautta ymmärtää reformoitua
kastekäsitystä ja sen perustuksia paremmin. Paljon voisi ja pitäisi aiheesta
vielä sanoa, mutta koska halusin pitää tämän jutun mahdollisimman lyhyenä,
joudun jättämään loput sanottavat toiseen kertaan.
Comments
Post a Comment