Matkani ristin juurelle - liberaalista luterilaisesta seurakunnasta presbyteeriseen kirkkoon (osa 1)
Olen kohta 30-vuotias kristitty, Kaliforniassa asuva kolmen lapsen äiti ja pastorin vaimo. Kuulumme kirkkokuntaan nimeltä Orthodox Presbyterian Church. Olen siis reformoitu, Raamattuun uskova presbyteriaani. Haluan jakaa kanssanne, miten ja miksi päädyin presbyteriaaniksi sekä miksi uskon löytäneeni lopullisen hengellisen kotini presbyteerisestä maailmasta. Teen kaksiosaisen blogisarjan, jossa ensimmäiseksi kerron miten minusta monen mutkan kautta tuli presbyteriaani. Toisessa osassa esitän viisi mielestäni tärkeintä presbyteeristä opinkappaletta.
Synnyin
luterilaiseen etelä-suomalaiseen perheeseen, jossa käytiin kirkossa
noin kaksi kertaa vuodessa. Tultuani uskoon 13-vuotiaana huomasin,
ettei kirkossa kuulemani sopinut yhteen sen kanssa, mitä luin
Raamatusta. Tästä alkoi pitkä matka. Tiesin,
että objektiivinen totuus on olemassa ja että se löytyy
Raamatusta. Oikea tapa tulkita Raamattua oli kuitenkin hakusessa
monta vuotta. Mikä oikein on kristinuskon ydin?
Lähdin
etsimään seurakuntayhteyttä muualta kuin omasta seurakunnastani.
Minua harmitti kirkon liberaaliteologia, joka ei ota Jumalaa,
Raamattua ja uskoa tosissaan. Luterilainen lapsikaste, jonka mukaan
jokainen kastettu on pelastunut ja saanut syntinä anteeksi, oli
mielestäni luterilaisen kirkon ongelmien juuri. Olin kuitenkin
mukana kirkkoni toiminnassa etenkin konfirmaationi jälkeen,
vaikkakin usein kovin turhautuneena. Samalla kävin myös
paikkakuntani helluntaiseurakunnan nuorisokokouksissa ja osallistuin
muutenkin teinivuosinani karismaattisiin konferensseihin. Näissä
konferensseissa tapahtui kummallisia asioita ”Pyhässä Hengessä”,
ja vaikka olin alussa kaikesta aika innostunut, minua alkoi
mietityttää moni asia. Epäilyttävää oli varsinkin se, että
nämä hengelliset kokemukset eivät aina johtaneet Hengen hedelmien
kasvuun. Monet nuoret jopa luopuivat uskosta pian ”uskoontulonsa”
ja karismaattisten kokemustensa jälkeen. Aloin nähdä
karismaattisen liikkeen nurjapuolia.
Vanhempieni
luona asuessani olin lukenut Raamattua suhteellisen paljon. Olin
innokas kristitty,
mutten ollut löytänyt
mistään
syvällistä
raamattuopetusta. Kun 19-vuotiaana muutin kolmen tunnin päähän
opiskelemaan sosionomi-diakoniksi (AMK),
kristillinen
areena alkoi avautua minulle. Aloin seurata raamattuopetusohjelmia
televisiosta ja osallistuin aktiivisesti kaikenlaiseen kristityille
opiskeljoille suunnattuun toimintaan. Vuoden
eri seurakunnissa kiertämisen
jälkeen löysin oman paikkani eräästä kansainvälisestä
vapaaseurakunnasta
(jota en tässä halua nimeltä mainita). Siitä tuli seurakuntani
viiden vuoden ajaksi. Seurakuntaa kuvaavat ehkä parhaiten sanat
raamattukeskeinen, itsenäinen, puolikarismaattinen ja
dispensationaalinen. Rakastin seurakuntaani, mutten sieltäkään
löytänyt kristinuskon ydintä. Sydämeni oli vielä levoton.
Hurahdin
hetkeksi siihen uskoon, että sairaiden pitäisi parantua uskoni ja
sanojeni kautta. Kun uskoni kuitenkaan ei saanut pienen sormessani
olevan haavan parantumaan, alkoi käsitykseni uskosta murentua. Jos
minun uskoni ei edes riitä pienen haavan parantamiseen, miten voin
luottaa sen riittävän sieluni pelastamiseksi? Näihin aikoihin
tapasin myös kaksi lahkoon kuuluvaa ”kristittyä”, jotka olivat
läpikotaisin lakihenkisiä. Heidän opetustensa seurauksena minulta
katosi koko uskonelämän perusta. Miten voin tietää, olenko
kristitty? Kerroin pastorilleni, miten nämä kirkkoni ulkopuolelta
tulleet vaikutteet olivat saaneet minut epäilemään pelastustani,
ja kysyin hänen mielipidettään kristillisen vaellukseni
aitoudesta. Valitettavasti hän ei auttanut minua nostamaan
katsettani
Kristuksen
ristintyöhön, vaan ohjasi minut yhä uudelleen tarkastelemaan
itseäni. ”Olet aito kristitty, koska käyt kirkossa kaksi kertaa
viikossa etkä elä kaksoiselämää”, kuului pastorin johtopäätös.
Olin yhä vailla ankkuria.
Jumala
ei kuitenkaan ollut hylännyt minua. Hänen kaitselmuksessa tein
Tampereella kuukauden pituisen harjoittelujakson aborttiasioiden
parissa Ituprojektin Outi Papusen ohjaamana. Majoituin erään
helluntalaisen tytön luona. Kaksi merkittävää asiaa tapahtui.
Papusen kirjahyllyltä löytyi Randy Alcornin kirja (tästä lisää
myöhemmin) ja viimeisenä iltana Tampereella tyttö, jonka luona
asuin, kertoi jotain erittäin mielenkiintoista. Hän oli käynyt
Jyväskylässä eräässä nuorisokokouksessa, jossa juuri nämä
tapaamani
lahkolaiset
olivat käyneet, mutta huonoin tuloksin, sillä pastori oli
saarnannut heille Jeesuksesta, eivätkä he sitä sietäneet.
Mikä
rukousvastaus! Sain pastorin puhelinnumeron ja hänen kanssaan
juteltuani pääsin lopulta eroon lahkolaisten minussa herättämistä
ahdistavista ajatuksista. Niiden tilalle nousi uusi ajatus: ”Jos ei
teot, niin sitten armo”. Tai tarkemmin sanoen: ”Ehkä minun
vanhurskauttaminen ei riipukaan minun uskonvaelluksestani, vaan
Jeesuksen kuuliaisuudesta ja hyvitysteosta minun puolestani.”
Nyt
takaisin Alcornin kirjaan. Se liittyi aborttikeskusteluun, mutta
löysin netistä muita hänen opetuksiaan, ja niiden kautta muiden
opettajien evankeliumikeskeisiä saarnoja ja kirjoja. Ymmärsin pian,
että nämä saarnaajat olivat enimmäkseen niin sanottuja
reformoituja baptisteja. Minulle valkeni myös, ettei
evankeliumi ole pelkästään
ei-uskoville suunnattu käsky ottaa uskon ensi askel. Evankeliumi on
se pitkään etsimäni kristinuskon ydin! Sen sanomasta riittää
ammennettavaa kristityn jokaiselle päivälle. Miten en ollut
käsittänyt tätä aiemmin? Ihmisen ei tule tuijottaa itseään
pelastusvarmuuden
saamiseksi
vaan hänen tulee korottaa katseensa Jeesukseen, joka ainoana meistä
on täyttänyt Jumalan lain kaikki vaatimukset. Hän kantaa kaikki
meidän syntimme ja antaa meille oman vanhurskautensa. Löysin
täydellisen rauhan ja vapauden Kristuksessa, löysin Raamatun
punaisen langan ja Kristuksen sen jokaiselta sivulta. Ymmärsin myös,
että pelastuksen kaikki vaiheet kuuluvat erottamattomasti yhteen:
Pyhän Hengen lahjoitettua uuden elämän ihmiselle kristitty kasvaa
pyhyydessä ja uskossa, eikä mikään voi ottaa häntä pois Jumalan
kädestä. Jumalasta tuleva pelastus on aina täydellinen. Herralle
kiitos ja kunnia!
Vaikka
teologiset vakaumukseni olivat muuttuneet, jäin seurakuntaani, sillä
kaupungissani ei ollut reformoitua kirkkoa. Toivoin kuitenkin
pääseväni joskus osaksi reformoitua seurakuntaa. Keväällä 2013
olin Ituprojektin ryhmämatkalla pro-life konferenssissa Israelissa.
Kuin ihmeen kaupalla sieltä löytyi toinen reformoitu,
amerikkalainen Matt, nykyinen aviomieheni. Hän oli auttamassa
konferenssin järjestämisessä. Matt oli tullut reformoiduksi
Israelissa Calvary Chapelin lähetystyöntekijänä ollessaan ja oli
sitten muuttanut takaisin Kaliforniaan opiskelemaan teologian
maisteriksi Westminster Seminary Californiassa. Hänellä ei
kuitenkaan ollut varmuutta siitä, missä kirkossa tai kirkkokunnassa
hän tulevaisuudessa tulisi työskentelemään. Kastekysymys oli
isoin ratkaiseva tekijä. Naimisiin mentyämme sukelsimme kunnolla
aiheeseen. Päädyimme molemmat siihen johtopäätökseen, että
Raamatun mukaan kaste kuuluu uskoville ja heidän lapsilleen. Meistä
oli siis muovautumassa presbyteriaaneja.
Asuimme
runsaan vuoden ajan Israelissa ja Suomessa ennen kuin sain viisumini
ja pääsimme muuttamaan Kaliforniaan, jossa Mattilla oli vielä
vuosi opintoja jäljellä.
Amerikassa
on kourallinen presbyteriaanisia kirkkokuntia, joista isoin ja vanhin
on liberaali
PCUSA,
joka ei tulisi kuuloonkaan. Pian meille kuitenkin valkeni, että
halusimme osaksi kirkkokuntaa nimeltä Orthodox Presbyterian Church
ja olemmekin olleet sen jäseniä koko Amerikan olomme ajan. Olemme
myös huomanneet, että historiallisessa reformoidussa uskossa on
monta muutakin kaunista, raamatullista ulottuvuutta, sen lisäksi
mitä reformoiduista baptistipiireistä olimme oppineet. Rakastamme
suuresti kirkkokuntaamme ja rukoilemme, että Suomeenkin saataisiin
kohta ensimmäinen presbyteerinen kirkko. Kerron seuraavassa osassa
enemmän siitä, mikä mielestäni tekee presbyteerisyydestä
turvallisen kasvupaikan kristitylle.
Comments
Post a Comment